پایداری:

مواد جدید ، چالش های جدید

نوشته شده توسط دکتر استفان استادلر – سرپرست تیم آکادمی لیزر دومینو

ترجمه شده توسط محمد رضا حجریان - 30 مرداد 1398

 

بسیاری از مواد ارگانیک در تلاش برای جایگزینی پلاستیک به بازار می‌آیند، هر چند، موضوع ذاتی این است که آیا می‌توان این محصولات را با همان استانداردی که نمونه‌های پلاستیکی آن‌ها دارند کدگذاری نمود. دکتر استفان استادلر، سرپرست تیم آکادمی لیزر دومینو، به این موضوع می پردازد که چگونه شرکت‌ها می توانند با این مانع در قبال تصدی تجاری مبارزه کنند.

 

با توجه به آن‌که توجه به موضوع تغییر آب و هوا در حال افزایش است، و آمارها حاکی از آن است که تنها 30 درصد پلاستیک اروپا بازیافت می‌شود، تقاضا در میان مصرف کنندگان برای محصولات و بسته‌بندی‌هایی که تاکید بر پایداری دارند، رو به رشد می‌باشد. بسیاری از سازمان‌ها در حال حاضر به دنبال ایجاد نوآوری‌هایی فراتر از بسته‌بندی پلاستیکی و در آغوش گرفتن جایگزین‌ها هستند. برای اطمینان از آن‌که جایگزین‌های بسته‌بندی جدید برای استفاده مناسب هستند، نام‌های تجاری (برندها) نیازمند همکاری نزدیک با متخصصان مارک‌گذاری و کدگذاری هستند.

 

اعضای پارلمان اروپا در ماه مارچ به یک دستورالعمل اتحادیه اروپا که پلاستیک یکبار مصرف (شامل کارد و چنگال، فنجان و بشقاب) را ممنوع می‌کرد، رای مثبت دادند.

 

اعضای پارلمان اروپا در ماه مارچ به یک دستورالعمل جدید اتحادیه اروپا که پلاستیک یکبار مصرف (شامل کارد و چنگال، فنجان و بشقاب، گوش پاک‌کن، نی، همزن نوشیدنی و میله بادکنک) را از سال 2021 ممنوع می‌کرد، رای مثبت دادند. هم‌اکنون شرکت‌ها در حال ارزیابی مجدد مقبولیت مواد برپایه نفت و فیلم‌های پلاستیکی چندلایه برای بسته‌بندی مواد غذایی هستند، و در عین حال به‌طور آزمایشی به دنبال کشف ظرفیت جایگزین‌های قابل بازیافت و با پایه زیستی هستند.

با این حال، اگرچه در حال حاضر راه‌حل‌های جایگزین زیادی برای بسته‌بندی وجود دارد، اما با اصلاحاتی همراه هستند که عملیات مارک‌گذاری و کدگذاری را تحت تاثیر قرار می‌دهند. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها درحال مطرح کردن این سوال هستند: چگونه می‌توانیم پایداری خود را تقویت و خواسته‌های قانون‌گذار را برآورده، و درعین حال تنظیمات کدگذاری فعلی را حفظ کنیم؟

بسیاری از مواد ارگانیک در تلاش برای جایگزینی پلاستیک‌ها به بازار می‌آیند، اما تنها تعداد کمی از آن‌ها به عنوان جایگزین کاملی در پهنه صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این امکان وجود دارد که نشاسته، و همچنین بسیاری از دیگر مواد با پایه گیاهی، راه حلی پایدار و با سازگاری بیشتر با محیط زیست را به خوبی ارائه دهند. با این حال، مسئله ذاتی آن است که آیا می‌توان این محصولات را با استاندارد مشابه با همتایان پلاستیکی خود کدگذاری نمود. عدم اطلاع از آن‌که آیا این جایگزین‌ها قابل کدگذاری هستند، یا آن که عکس العمل این کد به متغیرهای اطراف خود چگونه خواهد بود، مانع مهمی بر سر راه تجاری‌سازی قرار داده است.

 

آینده-انگاری (Future-proofing) سیستم کدگذاری و مارک‌گذاری

مواد پلاستیکی جدید 100 درصد قابل بازیافت، مانند نوار بسته‌بندی انعطاف‌پذیر، عموما دیواره‌های نازک‌تری دارند، که وقتی صحبت از کدگذاری جوهرافشان می‌شود، بدین معناست که شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که بسته‌بندی‌ها با استفاده از جوهرهای غذایی ایمن، با EuPIA سازگار باقی می‌مانند. علاوه بر آن، تغییر در ماده، چالش‌هایی را برای فن‌آوری علامت‌گذاری با لیزر ایجاد می‌کند. به منظور بررسی پایداری فرآیند، نیازمند ارزیابی چگونگی تعامل زیرلایه با نور هستیم؛ با توجه به چیزی که از این فرآیند اول مشخص می‌شود، می‌توان تنظیمات لیزر مناسبی را انتخاب و امتحان کرد.

"عملیات پس از لیزر، ارزیابی کیفیت کد و همچنین چگونگی مقاومت ماده در حین فرآیند، باید از طریق طیف وسیعی از فناوری‌های علمی اندازه‌گیری گردد."

کیفیت کد با استفاده از سیستم‌های بارکد و اعتبارسنجی دوربینی، تجزیه و تحلیل می‌شود، و میکروسکوپ‌های سه‌بعدی قوی چگونگی تاثیر لیزر بر زیرلایه را تعیین می‌کنند.

از آن جایی که در حال حاضر، قابلیت کد و قابلیت چاپ، جزئی از مشخصات مواد برای تامین‌کنندگان بسته‌بندی نیستند، امکان به وجود آمدن مواردی که در آن ترکیب ماده به طور ناچیزی تغییر کرده باشد، وجود دارد. این تفاوت محتوای زیرلایه می‌تواند به‌دلیل وجود نداشتن ترکیب، یا صرفا اقدامی برای صرفه‌جویی در هزینه باشد. اساسا، اثر حذفی در کدگذاری منعکس خواهد شد، و حتی ممکن است منجر به ازکارافتادن تولید شود.

با این وجود، سازمان‌ها با همکاری با یک شریک معتبر در زمینه کدگذاری و مارک‌گذاری، قادر به دستیابی به اطلاعات واقعی درباره اینکه چرا بعضی زیرلایه‌های مشخص اجازه کدهایی واضح‌تر و با کیفیت بالاتر را می‌دهند، خواهند بود، و مهم‌تر از آن، با دانستن آنکه هر گونه رابطه میان علت و معلول به سرعت تشخیص داده می‌شود، امنیت خاطر خواهند داشت.

 

نتیجه‌گیری

نگرش عمومی درخصوص پایداری در حال تغییر است، و نام‌های تجاری در این زمینه در حال سبقت گرفتن از هم هستند و تولیدکنندگان بزرگ با بررسی روش‌های بسته‌بندی جایگزین برای پلاستیک‌های با پایه نفتی، شروع به نمایش گذاشتن اعتبار سبز خود کرده‌اند.

با این وجود، هر اندازه که ممکن است خواستار آن باشیم، طراحی پایدار همیشه از نظر تجاری مناسب نیست؛ شناخت راه‌کارهای موجود، و تعیین راه‌حل کدگذاری بهینه با انجام آزمایش‌های گسترده، حائز اهمیت می‌باشد. انجام این کار شرکت‌ها را قادر خواهد ساخت تا بدون قربانی کردن کیفیت یا قیمت، در عرصه رقابت باقی بمانند. به این ترتیب، بسته‌بندی می‌تواند به جای آن‌که  چالشی برای پایداری باشد، بخشی از راه‌حل باشد.

 

تولیدکنندگان شروع به یافتن بسته‌بندی جاگزین کرده‌اند.

 

 

دیدگاه‌ها   

# Future-proofingمحمد 1398-06-02 15:22
لطفا در مورد Future-proofing بیشتر توضیح بدید.
پاسخ دادن
# پاسخ: Future-proofingblueman 1398-06-03 18:27
با سلام و تشکر از سوال خوبتون
آینده انگاری یا همون Future-proofing در واقع فرآیند پیش بینی رخدادهای آینده و گسترش روش های مینیمم کردن تاثیرات شوک ها و تنش های آینده هست. از آینده انگاری در صنایعی مثل الکترونیک، صنعت پزشکی، طراحی صنعتی و اخیرا در طراحی مربوط به تغییرات آب و هوایی استفاده میشه.
پاسخ دادن