تقاضای بیشتر برای مرغ ارگانیک و افزایش فروش جهانی

ترجمه‌شده توسط محمد رضا حجریان - 6 شهریور 1398

 

مطالعه جدیدی که توسط وبسایت Fact.MR در مورد بازار مرغ ارگانیک انجام شده، نشان داده است که تقاضا برای مرغ ارگانیک، احتمالا در کشورهای مختلف، با توجه به افزایش تقاضا برای محصولات غذایی ارگانیگ بر خلاف محصولات سنتی، رو به افزایش است.

این مطالعه پیش‌بینی می‌کند که احتمال دارد فروش مرغ ارگانیک در سرتاسر جهان، با افزایش تقاضا از سوی کشورهای نوظهور، تا آخر سال 2028 میلادی از مرز 7500 میلیون دلار عبور کند.

این افزایش تا حدودی به خاطر آن است که بازار مرغ ارگانیک احتمالا شاهد تغییری از فروش سنتی به فروشگاه‌های زنجیره‌ای و کانال‌های فروش آنلاین خواهد بود. بنابراین، تولیدکنندگان می‌توانند از قدرت فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی برای ایجاد قابلیت دیده‌شدن برند خود در تلاشی برای افزایش فروش بهره ببرند. علاوه بر آن، همچنین انتظار می‌رود که فروشگاه‌های آنلاین از کشش قابل ملاحظه‌ای برخوردار شوند، به‌صورتی‌که تولیدکنندگان بتوانند مصرف‌کنندگان راه‌ دور را نیز تحت تاثیر قرار داده و قیف فروش خود را تقویت کنند.

این بررسی نشان داده است که فروش مرغ ارگانیک از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، احتمالا در دوره پیش‌بینی (بین سال‌های 2018 تا 2028) از لحاظ ارزش با رشد 7/14 درصدی نرخ رشد مرکب سالیانه (CAGR) مواجه خواهد شد. با این وجود، برآوردها نشان می‌دهد که فروش مرغ ارگانیک از طریق فروش مستقیم از کانال‌های دیگر پیشی خواهد گرفت.

پیش‌بینی می‌شود که فروش مرغ ارگانیک در کشورهای توسعه‌یافته اروپایی متمرکز باقی مانده، و به شکل تنگاتنگی توسط اقتصادهای نوظهور آسیا و اقیانوس آرام به استثنای ژاپن دنبال شود. این موضوع تا حدودی به علت صنعت تناسب‌اندام قدرتمند این مناطق می‌باشد، که احتمالا با افزایش تعداد افرادی که به باشگاه‌های تناسب‌اندام می‌روند، فرصت‌های بالقوه‌ای را ایجاد می‌کند. این بدان معناست که در نتیجه افزایش تقاضا برای مواد غذایی طبیعی با پروتئین بالا مثل مرغ ارگانیک، بازار آن در اروپا رشد فزاینده‌ای خواهد داشت.

یکی دیگر از عوامل افزایش فروش به دلیل تقاضا برای مرغ ارگانیک از طرف خریداران خانگی و مسکونی می‌باشد، که انتظار می‌رود با سرعت قابل‌توجهی افزایش یابد.

همچنین تغییر در روش مرغداری دامنه‌آزاد (که در آن حیوانات می‌توانند بخشی از روز را آزادانه خارج از منزل سپری کنند) به روش‌های مرغداری محبوس (که در آن حیوانات 24 ساعت شبانه‌روز را در یک فضای محبوس می‌گذرانند) در بازار مرغ ارگانیک نیز قابل مشاهده است. روش‌های مرغداری محبوس با صفر کردن تماس میان مرغ‌ها و دیگر حیوانات، سبب بهبود چشمگیر سطح امنیت زیستی مرغ‌ها می‌شود. این کار می‌تواند به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به بیماری‌های اکتسابی و صدمات جسمی را کاهش دهد، که در نتیجه باعث سلامتی مرغ ارگانیک می‌شود. انتظار می‌رود حرکت به سمت فعالیت‌های مرغداری محبوس، زمینه‌های بالقوه‌ای را برای تولیدکنندگان مرغ ارگانیک در سال‌های پیش‌رو فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، قیمت‌های بالای مرتبط با محصول مرغ ارگانیک احتمالا به عنوان عامل محدودکننده‌ رشد فروش این محصول باقی خواهد ماند. تولید مرغ ارگانیک تحت رهنمودهای سخت‌گیرانه ارائه‌شده توسط نهادهای نظارتی (برای مثال در آمریکا توسط وزارت کشاورزی) انجام می‌شود. مقرراتی همچون تامین غذای 100 درصد ارگانیک برای مرغ‌ها، منع استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و سایر تقویت‌کننده‌های رشد همچون استرویدها، سبب بالا بودن قیمت مرغ ارگانیک شده است.